Dalam perniagaan masa kini, terdapat banyak bentuk penyelewengan yang telah dilakukan oleh penjual atau pengeluar terhadap pengguna.
Antara bentuk penyelewengan yang selalu dilakukan ialah :
a) menjual barang dengan harga yang terlalu mahal.
b) kualiti barangan yang rendah.
c) dakwaan palsu atau memaparkan iklan yang mengelirukan
d) barangan yang membahayakan kesihatan pengguna.
Penyelewengan mungkin berlaku kerana pengguna tidak menyedari akan hak dan tanggungjawab mereka sebagai pengguna. Masalah ini timbul disebabkan oleh kurang pendedahan pendidikan kepenggunaan.
a) menjual barang dengan harga yang terlalu mahal.
b) kualiti barangan yang rendah.
c) dakwaan palsu atau memaparkan iklan yang mengelirukan
d) barangan yang membahayakan kesihatan pengguna.
Penyelewengan mungkin berlaku kerana pengguna tidak menyedari akan hak dan tanggungjawab mereka sebagai pengguna. Masalah ini timbul disebabkan oleh kurang pendedahan pendidikan kepenggunaan.
Cara membuat aduan
Aduan bertulis
Nyatakan butir-butir tentang pembelian termasuk harga, siapa kakitangan syarikat atau pembantu kedai yang menjualnya (jika mengetahui namanya), tarikh pembelian atau pemasangan, janji yang dibuat, nama cawangan kedai atau syarikat dan sebagainya.
Aduan bertulis
Nyatakan butir-butir tentang pembelian termasuk harga, siapa kakitangan syarikat atau pembantu kedai yang menjualnya (jika mengetahui namanya), tarikh pembelian atau pemasangan, janji yang dibuat, nama cawangan kedai atau syarikat dan sebagainya.
- Nyatakan kerosakan atau rasa tidak berpuas hati terhadap barangan atau perkhidmatan.
- Nyatakan bentuk tindakan yang telah dibuat sebelum ini dan jawapan yang diterima.
- Nyatakan bentuk tuntutan yang diingini (pengembalian wang, ganti rugi, pembaikan dan sebagainya).
- Serta salinan dokumen (seperti resit atau bukti-bukti pembelian) bagi menyokong tuntutan.
- Surat henndaklah ditulis dengan jelas dan mudah difahami.
- Nyatakan secara baik kaedah bagi menyelesaikan masalah anda.
Buat salinan surat tersebut kepada pihak yang berkenaan seperrti syarikat induk bagi cawangan kedai tersebut, Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Persatuan-persatuan Pengguna dan sebagainya.
Kirimkan surat tersebut secara pos berdaftar.
Aduan secara terus
- Bawa barang berserta resit sebagai bukti pembelian ke kedai untuk membuat aduan.
- Jika aduan tidak dilayan, buat aduan bertulis kepada penguatkuasa atau Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna
Tangungjawab Penguna
Tanggungjawab Pengeluar Kepada Penguna
Pengguna mempunyai tanggungjawab tertentu terhadap pengguna tentang barangan atau perkhidmatan yang dikeluarkan. Pengeluar yang bertanggungjawab akan sentiasa mengikut undang-undang dan etika perniagaan dalam sebarang usahanya. Berikut ialah tanggungjawab pengeluar kepada pengguna
- Harga yang berpatutan
- Produk berkualiti
- Kuantiti yang tepat
- Keselamatan barangan
- Maklumat yang tepat
- Mesra alam
0 comments:
Post a Comment